Column: Is hersenen zuigen de toekomst van onze sector?

Column: Is hersenen zuigen de toekomst van onze sector?

Voor zij die denken dat de volgende column een bizar nieuwe culinaire trend binnen de evenementenwereld zal aankaarten, volgt er een pagina-lange teleurstellende leeservaring.

 

Met de telloorgang van Sultan Sushi is het weerom bewezen hoe gevoelig onze branche is. Is de stopzetting van de activiteiten in België het gevolg van een hoofdkantoor (het Duitse Red Arrow) dat zonder lokale 'feeling' beslissingen nam? Maakte de 'lange-afstands-relatie' de boekhoudkundige scrabbels tot de enige oordeelbasis?

 

Net als bij media moeten events, naar mijn oordeel, meer zijn dan big business. Meer dan cijfers in een grootboek. Zowel media als events zijn, of zouden toch moeten zijn, een creatief proces. Zakelijke denkers zouden moeten beseffen dat ze slechts boer zijn van de creatieve grond waarin ze ploegen. Spuwt de boer op z'n akker als hij een jaar niet kan oogsten wat hij verwachtte? Moet de succesvolle teler geen rekening houden met de uitputting van de bodem van tijd tot tijd en met de wisselende omstandigheden rond zijn akker?

 

De landbouwer moet de grond beschermen tegen onkruid. Hij selecteert het juiste zaad en het correcte moment om te planten en te oogsten. Problematisch is het echter wanneer de boer de eigenschappen van de grond en de getijen opzij schuift en denkt dat zijn menselijke redeneringen de enige te volgen zijn. Je kan evengoed proberen te telen op beton.

 

Recent nog vielen er weerom ontslagen bij één van mijn vroegere werkgevers. De zoveelste golf van supertalenten die door luid ratelend machinevuur onwillekeurig werden neergemaaid. Om te worden vervangen door goedkoper, ze noemen het soms aanstormend, talent? Of erger, om te 'reorganiseren' naar een legbatterij met stresskippen die onder prestatiedruk graan zwilgen?

 

Brain drain

Jong, gretige, kneedbaar. Zeker eigenschappen van de jongste generatie. Voor iemand die streeft naar kopijen van zichzelf, het perfect maagdelijke materiaal om mee te boetseren. Maar wat met ervaring, in- en overzicht, een netwerk dat kan bijspringen indien nodig, ...?

 

Is de juistere oplossing geen 'en-en' verhaal en niet een 'of-of' litanie? Ik had even goed '++' en '--' kunnen gebruiken, want finaal is kiezen tussen fris dynamisme en gedegen onderbouwdheid hetzelfde als degraderen. Er bestaat zelfs een hip woord voor: 'brain drain'.

 

Zonder frisse hersenactiviteit die opborrelt uit een organisatie is een bedrijf enkel een motorische machine die uitvoert waarvoor ze geprogrammeerd is zoveel jaar geleden. De spits van de markt zijn is onmogelijk wanneer de pijlers nog volop vaste grond zoeken om op te bouwen.

 

Als je denkt als een boekhouder is het misschien de meest logische keuze om kosten vanuit je arendsnest neer te maaien. Maar hoe kostefficiënt is op je geld zitten? Hoe kunnen papagaaitjes (copy cats) die niet klaar zijn om het kooitje (het door oversten geschapen raamkader) te verlaten, de flexibiliteit van een steeds veranderlijke markt aan? Gaan we echt vertrouwen op structuren die er op rekenen dat het brood tot bij hen gebracht wordt wanneer het kommetje leeg dreigt te raken? En dan spreken we nog over de automatische impact op de kwaliteit van het eindresultaat bij een brain-drain.

 

De hamvraag is dus: "Ben jij een visionair die durft te investeren in ervaring, of bibbert je boodschappenwagentje bij het zien van de kassa in de verte?"

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties