Social media strategie voor drukbezette eventplanners in 6 stappen



Social media strategie voor drukbezette eventplanners in 6 stappen

Zo veel te doen en zo weinig tijd. We hebben het als eventplanner al zo druk. Moeten we dan ook nog tijd investeren in sociale media? Laat je niet afschrikken en begin klein.

 

Enkele jaren geleden werden sociale media nog als een randfenomeen beschouwd. Je kon er geen geld mee verdienen en niemand was echt geïnteresseerd. De jongste tijd zien we onthutsende cijfers over het belang van sociale media. We zien ook steeds meer voorbeelden van eventplanners die succesvol deze media inzetten om hun event op de markt te zetten en te beheren.

 

Je kan wel stellen dat sociale media ondertussen integraal deel uitmaken van de marketing mix. Via sociale netwerken bevorder je de ook dienstverlening aan je klanten voor, tijdens en na je event. Als je bezig bent met events en je bent niet mee met de sociale media, dan zijn binnenkort je deelnemers niet meer mee met jou.

 

Geen tijd

Vaak horen we: ik heb er geen tijd voor. In sommige gevallen is dat een kwestie van luiheid of schrik voor het onbekende, in andere gevallen is dat een geldige reden. Verschillende event marketing managers zien wel de meerwaarde van sociale media, maar slagen er niet in om middelen vrij te maken om een sociale media account op te zetten en te onderhouden.

 

Een oplossing die werkt

Ook al is gebrek aan tijd en middelen een geldige reden, toch kan je veel uit sociale media halen als je jezelf deze 2 parameters oplegt: focus en integratie. Dat wil zeggen: focus op kleine projecten en integreren van alle middelen om die uit te voeren als onderdeel van je marketing mix.

 

Werk in 6 stappen:

 

Stap 1: Begin klein

Er bestaat niet zoiets als een absoluut minimum. Denk eerder in grote en kleine projecten. Projecten starten met het bepalen van doelstellingen. Als het gaat over sociale media-projecten, beperk je dan tot deze 4 populaire doelstellingen:

  • omzet verhogen 
  • traffic genereren 
  • dienstverlening aan de klanten 
  • PR of awareness creëren 

Zijn je middelen beperkt, pik er dan de meest relevante voor jouw evenement uit.

 

Is geld verdienen de prioriteit? Of is het traffic genereren naar je website? Wil je de community laten weten waar je mee bezig bent? Of wil je simpelweg connecteren met je doelgroep tijdens je event?

 

Stap 2: Selecteer het netwerk dat matcht met je doelgroep

Event professionals willen vaak te veel doen. Dat is een veel gemaakte fout. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom we inspanningen in sociale media als zwaar beschouwen in vergelijking met de middelen die we ter beschikking hebben.

 

Je hebt geen 5 Twitter accounts plus een Facebook pagina, blog, Youtube Channel, LinkedIn Group, enz. nodig. Elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaald sociaal netwerk.

 

Stap 3: Selecteer het netwerk dat past bij jouw doelstelling

Elk sociaal netwerk heeft een duidelijke bedoeling en is meer of minder geschikt voor een van de 4 doelstellingen waar we over spraken:

  • omzet verhogen: Facebook, Twitter, social advertising 
  • traffic genereren; blog, Youtube, Facebook 
  • dienstverlening aan de klanten: Twitter, Facebook tab 
  • PR of awareness creëren: blog, Twitter, Youtube 

Stap 4: Focus!

Eens je doelstellingen, sociaal netwerk en demografische informatie hebt gematcht, kan je aan het werk. Verzamel informatie over best practices op het netwerk van je keuze. Verras je gasten met een geweldig idee of met een innovatieve manier waarop je met het netwerk omgaat. Wees creatief en houd je doelstelling in het oog!

 

Stap 5: Integreer

Integreer je sociale media campagne met de rest van je marketingcommunicatie. Zet de icoontjes van de sociale media in je e-mailings, de links op je flyers en affiches, ...

 

Stap 6: Evalueer

Heeft het gewerkt? Was het beheersbaar? Was het het waard om verder uit te breiden? Als het antwoord op deze vragen neen is, vergeet het dan. In het slechtste geval heb je wat geëxperimenteerd met sociale media en heb je een idee gekregen hoe het werkt, gelukkig met weinig middelen en weinig tijd. Heb je daarentegen positieve resultaten? Durf dan creatiever en stouter te worden. Investeer een beetje meer en ga een stapje verder.


Bron: eventmanagerblog.com - 10-04-2012

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Nog geen account?Registreer je hier
Paswoord vergeten?Paswoord opvragen




Lees ook

Hybride evenementen? Hoe doe je dat nu?Hybride evenementen? Hoe doe je dat nu?
Events & technologie: Google GlassEvents & technologie: Google Glass
Het was een warme zomer voor New Balls PleaseHet was een warme zomer voor New Balls Please
Advertenties

In de kijker

Etiquette regels

Etiquette regels

Ken jij de etiquette regels voor een uitnodiging, dresscode, ...? Leer er alles over!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Donderdag
Meer weer

Vacatures

  1. 02-09Account Manager Duitse markt
    OCEANDIVA
    Noord-Holland
  2. 22-08Technisch producent festivalcampings
    FestiService
    Antwerpen
  3. 24-07Stage Assistent Eventmanger
    MI Marketing Projects & Events
    Utrecht